Selasa, 30 April 2013

Apa Itu Program Affiliate ?

http://www.freedigitalphotos.net/images/Ideas_and_Decision_M_g409-Question_Mark_Dice_p51444.html
Ramai yang bertanya apa itu Program Affiliate?.dan ramai juga yg salah faham dengan maksud affiliate.Biar saya jelaskan lebih mudah.affiliate bermaksud ''Agen pemasaran atau selaku orang tengah yg membantu untuk memperomosikan produk pihak lain''.

Apa Tugas-Tugas Agen afffiliate?.

Tugas seorang ahli affiliate adalah memperomosikan dan memasarkan produk melalui link Affiliate khas yang diberikan oleh pihak penganjur,dimana mereka mencari dan menawarkan komisen yang berpatutan kepada ahli affilite yang berjaya menghasilkan jualan melalui produk mereka.


Perlukah Saya Membayar Yuran Utk Setiap Program Affilite?

Tidak,anda cuma perlu daftar secara percuma tanpa megeluarkan duit poket anda sendiri.Program Affiliate dijamin adalah 100% percuma,malah andalah yang akan dibayar jika berjaya menghasilkan jualan.Jika mana-mana pihak tertentu yg menawarkan program affilite yang berbayar,..so saranan saya tinggalkan and say "good bye"...kerana program seperti itu adalah scam semata-mata.

Berapa Komisen Yang Saya Boleh Perolehi Sebagai Agen Affiliate ?

Ianya bergantung melalui program affilite yang anda sertai,kerana ada sesetengah pihak menawarkan komisen sehingga 70%,50%,40%.sebagai contoh Encik Ali menawarkan 50% komisen untuk produknya yang bernilai RM100.00 maka anda akan mendapat komisen Rm50.00 utk setiap produk yg berjaya anda hasilkan,..itu baru satu produk..bagaimana pula jika anda berjaya menghasilkan 10 jualan...??[kira sendiri]..:P

Apa Jenis Affiliate Yang Boleh Saya Sertai Dan Apa Produk-Produk yang dipasarkan melaluinya ?

Banyak jenis Program Affiliate yang anda boleh sertai asalkan ia menawarkan komisen yang berpatutan dan bergantung kepada kesesuaian anda sendiri.Produk yang dipasarkan ada 2 jenis..

1.Produk Digital.
-Jenis barangan yang boleh dilihat tapi tidak dapat disentuh melalui pancaindera dan hanya boleh di install melalui komputer,laptop,telefon,dan sebagainya.contoh barangan utk produk ini ialah seperti sofware,audio,ebook(buku panduan digital),mp3 dan sebagai.

2.Produk Fizikal.
-Jenis barangan yg boleh disentuh,dilihat,dimakan,keras,lembut,berat,ringan dan boleh dipakai.
Contoh produk fizikal ini seperti Al-Quran Digital,DVD,CD,Pendrive,Buku Bacaan,baju,seluar,beg kulit dan sebagainya.

Ohh!!.hebat jugak jadi agen affiliate ni,Tapi bagaimana dan dimana nak memperomosikan produk-produk tersebut?

Ada empat simple step..

1.Blog atau Website-Lakukan Pemasaran Affiliate anda menggunakan blog,tidak kisahlah jika melalui blogspot atau pun wordpress kerana ianya percuma dan menjimatkan kos.Rasanya ada banyak lagi website2 percuma diluar sana,cuma anda kena rajin untuk explore.Buat artikel dan posting mengenai tawaran anda melalui blog,pastikan juga artikel anda mudah utk difahami dan letakkan link affiliate dibeberapa perenggan artikel.

2.Medium sosial-Cth seperti Facebook,Twitter,googgle plus,pintrest dan banyak lagi,ini adalah antara medium sosial yang terhebat dimasa kini,..postkan sesuatu yang berkaitan dgn menimbulkan minat,dan kelebihan produk yang kepada rakan-rakan anda.

3.Video-contohnya seperti Youtube,Vimeo,Animoto dan sebgainya.Buat Video anda sendiri dan upload @ download melalui youtube atau vimeo,dan melalui animoto pula ianya lagi best sebab banyak kelebihan2 dari segi feature yang terdapat disini.Setelah itu anda share pula video ini melalui blog,facebook,twitter dan sebagainya..

4.Email-Promosikan Produk Affiliate melalui email kepada rakan-rakan anda.Pastikan juga anda tidak menghantar secara kerap,kerana anda akan dicop sebagai spammer.Lakukan dengan cermat dan berkala..

Sekian saja utk Bab ini.Jika ada apa-apa pertanyaan mengenai Program Affiliate,janganlah segan silu utk bertanya melalui ruangan komen dibawah..rasanya saya terlalu sibuk kebelakangan ni,so!!,saya meminta maaf jika ada komen yang belum terbalas..

Pict Credit   

15 ulasan:

  1. terimakasih atas infonya, menarik nih sangat bermanfaat mas

    BalasPadam
  2. menarik infonya..terima kasih

    BalasPadam
  3. ASSALAM, salam ukhwah dari bunda..

    BalasPadam
  4. Kunjungan balik...menarik infonya..

    BalasPadam
  5. Terima kasih, postingnya sangat bermanfaat sekali. Sukses selalu.

    BalasPadam
  6. halo, halo. program affiliate memang bagus, namun sembari berjalan, cobalah membangun bisnis sendiri, :D. Visit back yaaa, thanks.

    BalasPadam
  7. singgah sambil meninggalkan jejak....

    BalasPadam
  8. lawatan kembali..mekasih lawatannya :)

    BalasPadam
  9. thanks buat yang dah nulis artikel

    BalasPadam
  10. Tq bro udah mampir di blog gue. Terus maju juga bro ya...

    BalasPadam
  11. sememangnyer pengiklanan adalah elemen penting dalam memajukan sebuah perniagaan.tidak guna ada produk yg bagus jika agenda pemasaran kite tidak berkesan.justeru teruskan belajar kerana ilmu pemasaran tidak pernah berhenti.akan sntiasa muncul platform yg lebih baru drpd yg sedia ada.thnks kerana berkongsi artikel ni.

    BalasPadam
  12. Strategi pemasaran internet berkesan dengan bajet rendah

    Posted on March 1, 2013 by Faizal Afandi in Internet Marketing with 0 Comments

    Perniagaan baru anda akan mendapat manfaat banyak dari pelbagai kaedah pemasaran Internet. Tetapi anda tidak perlu untuk menghabiskan ribuan ringgit hanya untuk mendapatkan beberapa pendedahan yang baik untuk syarikat anda. Terdapat banyak cara untuk membuat perniagaan anda dapat dilihat dan dirasai tanpa melakukan Overkill yang besar dengan perbelanjaan iklan anda.

    Gunakan Kekuatan Kuasa Internet Anda – Melalui Pemasaran Internet.

    Berikut adalah kaedah yang mudah yang anda boleh gunakan untuk meningkatkan jenama perniagaan anda tanpa mengeluarkan lebih daripada apa yang anda mampu. Walau bagaimanapun, teknik ini memerlukan kesabaran dan beberapa gerak kerja untuk menghasilkan keputusan yang dipersetujui bersama.

    Bagaimana Strategi pemasaran Internet Yang Berkesan boleh mengurangkan kos pengiklanan?

    Pertama sekali, anda memerlukan laman web sebelum anda boleh membuat/menggunakan strategi pemasaran Internet ber-kos rendah ini. Jadi, cipta Website anda satu atau mengupah seorang pereka web / web developer. Ia akan memaparkan produk dan perkhidmatan anda. Teknik-teknik pemasaran internet ber-kos rendah adalah seperti berikut:

    1. Pemasaran Affiliate

    Ini adalah proses merekrut rangkaian laman web (network) yang lebih kecil yang dikenali sebagai gabungannya untuk memandu trafik sasaran ke laman web. Salinan iklan dan link akan disediakan oleh pengiklan. Anda membayar komisyen berdasarkan peratusan tertentu daripada keuntungan jualan kepada sekutu atau rakan affiliate / JV anda.

    2. Pautan / Link

    Salah satu matlamat anda perlu untuk mencapai kedudukan yang baik dengan enjin carian SEO. Salah satu cara untuk melakukannya adalah membina link. Ini boleh dilakukan menukar link atau backlink kepada perniagaan lain yang berkaitan dengan niche anda.

    3. Newsletter

    Menghantar newsletter kepada pelanggan anda (mereka yang mendaftar untuk newsletter anda) akan banyak membantu dalam mewujudkan hubungan kerja yang baik dengan pelanggan anda atau bakal pelanggan. Newsletter haruslah ringkas, bahasa yang manis, konsisten dan ditulis untuk khalayak umum.

    4. Pemasaran E-mel

    Salah satu alat terbaik & kos efektif dalam pemasaran internet, ia kekal sebagai kaedah yang sangat penting dalam mengekalkan pelanggan anda sedar tentang produk dan perkhidmatan anda. Anda hanya pastikan tidak melakukan spam, jika tidak anda akan menutup perniagaan anda kerana aduan. Teknik spam adalah yang paling dibenci oleh orang ramai.

    5. Artikel

    Jika anda meletakkan kandungan yang berkualiti dalam bentuk artikel di dalam laman web anda bersama-sama dengan produk-produk dan perkhidmatan anda, enjin carian akan mempunyai indeks laman web anda. Ia akan membuatkan laman web anda diindeks oleh enjin carian popular bermakna lebih banyak traffic untuk anda.

    6. Forum

    Kembangkan rangkaian internet (network) anda adalah melalui menyertai forum yang terutamanya membincangkan barangan mengenai atau berkaitan dengan produk dan perkhidmatan anda. Sentiasa Aktif kepada response atau menjawab dengan isu yang relevan akan membina reputasi anda sebagai ahli forum dan meningkatkan imej syarikat anda melalui signature files anda. Signature files adalah untuk memudahkan orang ramai untuk pergi ke setiap post-post anda. Pautan ke laman web anda boleh dimasukkan ke dalam signature ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana sudi berkunjung dan terima kasih atas perkongsian ilmu dan tips yang tuan berikan...:)

      Padam
  13. Menarik memang program afiliasi... jika saja afiliasi dipadukan dg system MLM mungkin akan lebih sangat Menarik lagi...

    BalasPadam